Help needed with painting made by Russian prisoner of war at Falstad

Bjørn Erling Fløtten bef at bef.no
Mon May 21 07:25:30 EDT 2012

Dear Skazka members!

When visiting Falstad at 8th of May I talked to Atle Sand from
Falstadfangenes forening. They have a painting made by one of the
Russian prisoners at the camp. They would like some help with
translation of some text on the back side of the painting.

If anybody are interested in helping, please give me or Atle a call
(Please note that I speak / read Russian myself, so you are welcome to
e-mail me in Russian).

Regards, Bjørn

--
Vennlig hilsen
Bjørn Erling Fløtten
E-post bef at bef.no

(til) _Bjørn Erling Fløtten_

Takk for sist!. Det var interessant å være tilstede på messen dere hadde
i Falstadskogen. Vi, Falstadfangenes forening, hadde årsmøte like
etterpå og der kom det forslag om å anskaffe russisk flagg til slike formål.

Vedlegger kopi av noe informasjon vi har fått fra Geir Valla som skaffet
oss maleriet. Senere har vi søkt hjelp gjennom en russisk historiker og
vi har vært i kontakt med ambassaden. At maleriet var på Falstad ved
freden vet vi og likeledes hvem som "fikk" det og hvor det senere har
vandret gjennom lagring og utstillinger.

Maleriet er viktig samtidskunst, men det er tydelig at han maler etter
hukommelse fordi merker og distingsjoner ikke er helt korrekte på
tyskerne som leder avhøret.

De eneste russiske flygere som krigsfanger vi kjenner til er de som var
med på en fangetransport fra Troms til Trondheim i april 1945. Trolig
var de tatt til fange i Nord-Finland eller Finnmark.

Det er interessant å få info om personen og hvordan maleriet kom til
Falstad. Han finnes ikke i Falstadprotokollen, men den er ikke alltid
fullstendig.

Vi må også ha eksperthjelp for å få fram og deretter tolke notatene på
baksida.

Mvh. Atle Sand (sekretær i fangeforeningen og ansvarlig for
tidsvitneprosjektet)

Hei Atle,og Godt Nytt År !

Jeg har fått svar ifra vår dirigent i Janitsjaren Georgy Kalmykov,da han
bad sin far om å undersøke vedrørende dette maleriet.

Hans far er *Alexander Kalmykov,Doktor Philos Honoured Cultural Employee.*

*Head of the Exposition Sector ved den Russiske Stats Musèum for
Historie ved Universitetet i St. Petersburg*.

*Han har lagt ned en energisk jobb ved å spore opp Hr N.Dereviannyh.*

*Han sier: Jeg forstår at Deres musèum har i dets eie av N.
Dereviannyh`s maleri "Interrogation in Trondheim".*

*Jeg har vist frem bildet av maleriet til LEDELSEN av Den Russiske
Kunstsamling i Russian Musèum,og The largest Fine Arts Musèum in
St.Petersburg.*

*De fant èn referanse om Hr Dereviannyh. Han deltok i en forening for
unge kunstnere i Voronezh i 1937.*

*Han har også funnet opplysninger om en flyver_: Kaptein Dereviannyh,som
ble skutt ned over Europa ett sted,og ble POW. Det kan være ham som ble
eventuelt sendt til Falstad/Trondheim,og senere malte "Interrogation in
Trondheim" ? (Jeg lurer på om han kan ha sett denne tittelen en plass på
bildet ?)_*

Han ønsket meg,som en Norsk Kollega lykke til videre i min søking.

Dette ble jeg jo mektig stolt av,ikke sant ?

Ja,jeg kan videresende hele brevet,hvis du vil.

Håper at det går bra med deres forening.

--
Vennlig hilsen
Aniri AS
E-post bef at bef.no